02/11/2024 av Kristiansund kommunale sundbåtvesen
Pressemelding – Fylkeskommunedirektørens budsjettforslag for 2025
01.11.2024 presenterte Fylkeskommunedirektøren sitt budsjettforslag for 2025 og kommende økonomiperiode.
Forslaget som er lagt frem kutter alle midler fra fylkeskommunen til kollektivselskapet Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen KF (KKS). Totalt innebærer forslaget et kutt på 1.3MNOK.
Siden 2019/2020 har Møre og Romsdal Fylkeskommune og KKS hatt et fantastisk samarbeid i prosjektet Gratis sundbåt. Tiltaket er i dag et bærekraftstiltak og kollektivtiltak for å gi et helhetlig og godt kollektivtilbud for Kristiansund i samhandling med buss. I tillegg har tilskuddet siden 2022 hatt et element av utdanning og opplæring, både innen maritime fag og reiselivsfaget. Dette gjelder 4 utplasseringselever fra KVGS samt 2 stk. lærlinger fra yrkesfaglig retning på KVGS.
Gratis Sundbåt har gitt resultat som er langt over det som var forventet, og har siden oppstarten gitt over en dobling av antall reisende på havna. Totalt reiste 211.000 passasjerer med Sundbåten i 2023, og deler av dagen har selskapet sett en økning på 400% i rene kollektivreiser.
KKS er dermed en betydelig kollektivaktør i byen, og har siden omlegging av bussruter ivaretatt fylket sin oppgave med å tilby et tilfredsstillende tilbud for deler av byen som ligger rundt havnebassenget, i fravær av bussruter.
KKS har samhandlet med enkelte bussruter i byen etter ønske fra FRAM, og disse rutene har den største økningen i antall reisende etter endringene.
Kristiansund har i skrivende stund en økning i totalt antall kollektivreiser, noe som viser at samhandlingen betyr vekst og ikke at vi tar passasjerer fra hverandre.
Tilskuddet er ikke et tilskudd for å ivareta kulturminnet KKS, men det er den billigste og mest effektive måten å gjennomføre et helhetlig kollektivtilbud på.
Det er ikke bare snakk om at bussruter er omlagt, enkelte bussruter ble nedlagt der hvor Sundbåten var et kompenserende tiltak.
Konsekvensene av fylkeskommunedirektørens sitt kuttforslag vil være store, både for Sundbåten, passasjerene og for fylket som faktisk er forpliktet til å drive kollektivtilbudet, uavhengig av KKS.
Kuttet vil medføre redusert rutetilbud, lavere frekvens, lavere kapasitet, reduksjon av antall ansatte, samt at deler av Kristiansund vil få et betydelig dårligere kollektivtilbud.
Det vil også innebære at fylket må kompensere med bussruter/kollektivtilbud i vårt fravær, en kostnad vi vet vil være betydelig høyere enn dagens finansieringsordning.
Kuttet vi selvfølgelig sette Gratis Sundbåtprosjektet i fare, og billettinntekter kan ikke dekke opp for kuttet. KKS vil da stå helt uten subsidier og/eller annen støtte fra staten/fylket, en modell ingen kollektivselskap kan drive etter med tanke på billettinntekter.
Kuttet vil også få direkte konsekvenser for utplasseringselevene og lærlingene fra KVGS.
Vi i KKS mener at dette ikke er veien å gå. Vårt fokus ligger på å bygge videre på den fantastiske utviklingen og resultatene vi har oppnådd sammen med vår eier og våre samarbeidspartnere.
En utvikling som er i tråd med bærekraftsmålene og de nasjonale føringene om at økning i transport primært skal gjøres gjennom myke trafikanter og kollektivtrafikk. I tillegg etterlever det fokuset på «den blå veien» som også er en nasjonal føring både for gods og passasjertransport.
KKS har stor tiltro til at Fylkestinget vil se det store bildet og gjøre nødvendige grep for fremtiden.
Arne Grødahl – Styreleder KKS
Arild Dybå-Eidem – Daglig leder KKS